Kameraden onder elkaar
“Op de Oudenaarde werd er veel meer van me verwacht dan op het grotere schip. Omdat we maar met veertien bemanningsleden waren, was het voor mij veel meer dan mecanicien spelen alleen. Iedereen hielp elkaar. Ik werkte mee op het dek, nam af en toe het roer over, ook waren dat taken waar ik niet voor was opgeleid. We leerden alles van en aan elkaar. Dit zorgde voor een intense en familiale sfeer aan boord.”
Martin hield van het leven tussen zijn zeemakkers, maar koos na zijn legerdienst toch voor het burgerleven. Martin is eerlijk: “De verdienste aan de haven was veel beter. En natuurlijk speelde de liefde in mijn leven ook een rol (lacht). Ik ben 43 jaar kraanman geweest in de haven van Antwerpen en heb daar geen spijt van.”
De amicale sfeer die aan boord van de Oudenaarde heerste, zorgde wel voor een blijvende vriendschap tussen Martin en zijn makkers. Door de jaren heen hielden ze contact met elkaar: een telefoontje, een kerstkaartje… Een band die ervoor zorgde dat Martin, toen hij in 2004 langs het schip passeerde aan het Steen in Antwerpen, opnieuw een hartverwarmend gevoel gaf.
Vrijwilligers gevraagd
“Toen ik voorbij de Oudenaarde passeerde hing er een oproep bij het schip. Geen seconde heb ik eraan getwijfeld om me te engageren. Vanaf toen ben ik elke dinsdag gaan meewerken aan de restauratie. Ik werkte toen nog als havenarbeider, maar toch was is voor aanvang van mijn shift die startte om 14u, al enkele uren aanwezig om mee te klussen.”
Toen het stadsbestuur in 2018 besliste om de bestemming van de site te wijzigen, werd de Oudenaarde aan de droogdokken in de Sloepenweg geponeerd. De marinetop was zich na al die jaren niet eens meer bewust van hun eigendomsrecht. Maar door de verhuis kwam het dossier terug boven water drijven.
Private stichting, onafhankelijke vrijwilligers
In die periode, werd de vereniging MPM gesticht door Jean-Jacques Westerlund. Het doel van de vzw is om waardevol varend maritiem erfgoed te behoeden van sloop of verwaarlozing en het historisch en maatschappelijk belang van dit patrimonium te bewaren en te herstemmen voor huidige en volgende generaties. De ondernemende Westerlund was een visionair en zorgde via de stichting voor een juridische en financieel kader, zodat het schip in goede handen zou komen. Via zijn netwerk slaagde hij erin om niet alleen de Westhinder III, maar ook de Oudenaarde M477 onder te brengen in de stichting MPM.