“De Zweedse Volvo-groep doet een beroep op onze diensten”, vertelt hij, “voor het transport van afgewerkte wagens tussen de twee havensteden waar hun assemblagefabrieken zich bevinden. Elke fabriek produceert immers verschillende modellen voor de Scandinavische en Europese markt. We laden er ook vrachtwagencabines in en containers met auto-onderdelen, machines voor het bouwbedrijf en enkele wagens/motorfietsen van passagiers. Die worden allemaal aan of van boord gereden door overslagtractoren, telkens in niet meer dan vier uur tijd, want time is money. Dat gebeurt 6 keer per week, met bestemming Göteborg of Brevik in Noorwegen, en terug.[2]“
DFDS is overigens ook enorm begaan met het milieu en wil zijn vloot tegen 2050 klimaatneutraal maken. Er is al een plan voor het gebruik van betere technieken, zoals nieuwe verven voor de romp van de schepen, vervanging van de lampen aan boord, aanpassing van het schroefontwerp, enz., waarmee men tussen 2008 en 2030 een vermindering van 45% wil bereiken. Maar de maritieme poot van het bedrijf moet zich volledig heroriënteren om tegen 2050 de ambitieuze doelstellingen te halen. Dat houdt een dure vervanging in van de gebruikte scheepstypes, en een wijziging van de manier van werken, de gebruikte brandstof, de plaats van bevoorrading en de manier waarop ze verbinding maken met de infrastructuur. Die laatste zal ook volledig vernieuwd moeten worden. “Bovendien”, zo legt Jannik ons uit, “moeten we, om tegelijk concurrentieel te blijven en klimaatneutraal te zijn, voortdurend werken aan de ontwikkeling van een ideale toekomstvisie, zodat we vandaag nog de nodige beslissingen voor de lange termijn kunnen nemen.”
Wij van onze kant, werden als passagiers vriendelijk begeleid naar onze respectievelijke cabines. Hier geen overdreven luxe zoals op de supercruiseschepen met 6000 passagiers, maar een goed verlichte en nette cabine, met zicht op zee, wat salonmeubeltjes, twee comfortabele, gestapelde kooien − beddengoed en badlinnen inbegrepen −, evenals een eigen badkamer met toilet en douche.
Eens we ons geïnstalleerd hadden en de trossen losgegooid waren, konden we ons rustig overgeven aan het ritme van de zee, de routine van de maaltijden en de vibes van het schip dat met een snelheid van 19 knopen op zijn bestemming afstevende.
Een uitgebreid ontbijt, middagmaal en avondmaal (18 uur) van uitstekende kwaliteit werden opgediend in de ruime en gezellige eetzaal, die grensde aan een comfortabele tv-zaal, uitsluitend gereserveerd voor de (maximaal) 12 passagiers. En mocht iemand tussendoor een hongertje voelen knagen, dan kon hij vrij beschikken over een uitgebreid buffet met koffie, thee, fruit, broodjes en andere versnaperingen, gedurende de hele reis. En dat alles voor de forfaitaire prijs van € 225 per persoon voor twee nachten, de maaltijden, het transport en het comfort!
Helaas is hier om veiligheidsredenen geen plaats voor kinderen onder de 14 jaar, noch voor huisdieren; uiteindelijk hebben we het over een vrachtschip en niet over een cruiseschip!
Bovendien is er geen wifi en geen internet, en de Smartphone hapert geregeld.
Maar je krijgt een unieke kans om eens helemaal sociaal te ontwennen, tijd voor jezelf te nemen, een boek te lezen, te dromen van avonturen… of, het ultieme genot: weg te mijmeren bij verre zeegezichten. Je blijft ver van de stress van de verkeersopstoppingen, en helpt bovendien het milieu door de impact van je reis te beperken.