Over hoeveel mensen beschikt u, en wat zijn hun rollen/specialiteiten?
We verzorgen de vijf hierboven vermelde ‘processen’ met een erg performant team van 8 mensen (ofwel 6,4 voltijdse equivalenten − VTE), elk met een profiel dat overeenkomt met hun functie.
− Er zijn twee ingenieurs, verantwoordelijk voor het civieltechnische onderdeel, vooral dan op het vlak van de waterbouw. Bovendien zijn zij vertrouwd met de zeer complexe Waalse wetgeving voor overheidsopdrachten, wat geen eenvoudige zaak is.
− Voor het beheer van de havengebieden hebben we een werfleider met een goede kennis van het territorium en de locaties, en met goede relaties met de concessiehouders. Hij is alomtegenwoordig, en fungeert dus als onze ogen en oren op de sites.
We zijn trouwens momenteel op zoek naar een tweede werfleider … kandidaten zijn altijd welkom.
− Het financiële aspect wordt verzorgd door een econoom − een creatieve boekhouder, met gedegen kennis
van de budgettaire processen in de publieke sector.
− En dan mogen we zeker de administratieve ondersteuning niet vergeten, verzorgd door twee dames met een administratieve bachelor, die instaan voor de goede werking van de PAN.
Wat mij betreft, bijgestaan door een getalenteerde manager met een ingenieursopleiding, ben ik, naast de algemene leiding van de PAN, verantwoordelijk voor het dagelijks beheer van de PAN en dat van de concessiehouders, de commerciële kant, de pr en de ‘live’-opvolging.
Hoe situeert u de Haven van Namen ten opzichte van de andere binnenhavens? Hoe ziet haar nationale en internationale strategie eruit?
We verzorgen hoofdzakelijk nationaal riviertransport − maar uiteraard onderhouden we ook contacten met de buurlanden, voornamelijk Nederland − en hiervoor werken we samen met onze Waalse collega’s van de havens van Luik, Charleroi of La Louvière. Op die manier kunnen we bijvoorbeeld kandidaat concessiehouders die wij niet kunnen helpen naar andere havens en oplossingen doorverwijzen. We werken ook synergieën uit met andere spelers zoals de steden en gemeenten, de intercommunales, Logistics in Wallonia, enz.
De strategie van de PAN verloopt over drie hoofdassen:
− Uitbreiding van de terreinenportefeuille: we werken met concessiecontracten op lange termijn, 30 jaar, hernieuwbaar volgens bepaalde voorwaarden, maar dat beperkt de toegang voor nieuwe investeerders. We willen dus ons aanbod aan industrieterreinen uitbreiden via een proactieve aankooppolitiek, in samenwerking met onze voogdijminister, de Service Public de Wallonie (SPW) en de andere Waalse havens.
− Uitbreiding van het rivierverkeer buiten de concessies. We willen bedrijven overtuigen om te kiezen voor een meer milieubewuste logistiek, en hen aanmoedigen om hun producten, materialen of containers niet langer over de weg maar over de waterwegen te vervoeren. Hierbij treden we meer naar voren als ‘partner-adviseur’, die hen bij zo’n omschakeling kan begeleiden.
− De PAN pakt ook problemen aan op het vlak van klimaat, milieu, diversificatie van activiteiten en bodembeheer. Verschillende projecten zijn momenteel in voorbereiding en/of uitvoering. Daaronder:
de inrichting van onderbenutte havengebieden; schone energie, windmolens, zonnepanelen, enz.; extra muros zones voor opslag en hergroepering van goederen en hun transport over waterwegen; de ‘last mile’-levering via milieuvriendelijke oplossingen, zoals elektrische driewielers, of kleine pendelboten die verschillende stopplaatsen aandoen langs de waterwegen.
En natuurlijk ook de sanering van historisch vervuilde terreinen, om ze weer bruikbaar te maken.
Wat heeft de haven van Namen te bieden op het vlak van pleziervaart?
De provincie Namen is rijk aan historische en toeristische pareltjes. Voor de pleziervaart bieden de Maas en de Samber een volledig netwerk aan waterwegen voor de niet-gemotoriseerde recreant. We beheren twee jachthavens, die van Henri Hallet in Jambes, net tegenover de citadel, en die van Amée in La Plante, stroomafwaarts van Namen-stad. Ze ontvangen allebei vakantiegangers op doortocht of boten die hier willen aanleggen voor het seizoen. En dan heb je nog Lives-sur-Meuse, dat een halte ook meer dan waard is.