De PAL zou ook de rol van transferzone kunnen spelen voor de regio Noordrijn-Westfalen bijvoorbeeld, en dit vooral omdat onze containerterminals van Renory en Liège Trilogiport een goede naam hebben bij grote rederijen zoals CMA-CGM, MAERSK, OOCL, NYK en ONE.
Seatalk: Wat heeft de haven van Luik te bieden op het vlak van pleziervaart?
DG Bertrand: Onze jachthaven ligt op een steenworp afstand van het historische centrum van Luik en is het hart van het watertoerisme in onze regio. De jachthaven is heel gegeerd als thuis- of tussenhaven, is makkelijk toegankelijk, beschikt over 120 ligplaatsen en biedt een uitgebreid palet aan kwaliteitsvolle diensten. En binnenkort zal de PAL eveneens een nieuwe jachthaven beheren in Coronmeuse, ten noorden van Luik.
Seatalk: Sinds wanneer bent u algemeen directeur en wat zijn de criteria om deze functie te kunnen vervullen?
DG Bertrand: Ik bekleed de functie sinds 2004. Voor deze functie moet men onder meer beschikken over verschillende competenties op juridisch en economisch vlak, meertalig zijn, een managementdiploma bezitten en slagen voor een selectief examen voor een jury van de Waalse regering.
Seatalk: Kunt u ons een standaardwerkdag beschrijven?
DG Bertrand: Mijn werkdagen, onder meer gewijd aan het intern dagelijks bestuur en aan vergaderingen met mijn medewerkers, volgen elkaar vlug op en zijn heel afwisselend. Ze hebben alle één ding gemeen: de intensiteit ervan ! Ze staan in het teken van relatiebeheer met klanten (huidige concessiehouders), commerciële ontwikkelingen (toekomstige investeerders), meetings met verschillende partners, buurtbewoners en diverse gemeentelijke overheden, met de verantwoordelijken van de binnen- en zeehavens met wie we samenwerken en met andere federale en Europese overheden omtrent verschillende thema’s. Zonder daarbij de deelname te vergeten aan (inter)nationale conferenties en workshops gewijd aan onze core business om onze Luikse haven op ideale wijze te promoten. Het is beslist een boeiende en verrijkende functie!
Seatalk: Wat is uw professionele background?
DG Bertrand: Ik ben geboren in december 1956 in Robermont, behaalde een diploma in de rechten aan de Universiteit van Luik en startte daarna mijn loopbaan bij het Provinciebestuur waar ik verschillende functies bekleedde, waaronder uiteindelijk deze van algemeen directeur van de haven, die in 2011 geofficialiseerd werd. In de loop der jaren opende ik onder meer Liège Trilogiport (2015) en onthaalde ik er de eerste trein uit China in 2020.
Seatalk: Wat is uw gezinssituatie, als u dit tenminste niet als privé beschouwt ?
DG Bertrand: Nee, helemaal niet. Ik ben getrouwd en ben vader van een zoon, Olivier, en grootvader van een kleinzoon, Carl. Wat mijn hobby’s betreft, hou ik veel van de natuur, de jacht en ben ik verliefd op Cotentin (F).
Seatalk: Wat is uw grootste professionele uitdaging?
DG Bertrand: Het slagen van ons platform Liège Trilogiport. De voornaamste troef ervan is dat het een multimodale containerterminal (120 ha) is die nieuwe jobs creëert, uitgerust is met logistieke zones van de jongste generatie die een distributie op Europese schaal toelaten.
De uitdaging van vandaag bestaat erin de industrie te overtuigen om voor het vervoer van haar producten meer gebruik te maken van de binnenvaart en van multimodaliteit. We zouden ons meer willen inspireren op wat in Vlaanderen gebeurt, waar deskundigen een bezoek brengen aan ondernemingen om hun de voordelen van de binnenvaart uit te leggen. Anderzijds moet ook het brede publiek gesensibiliseerd worden voor de uitdagingen van deze logistiek, want voor de meeste mensen komt die neer op overtallige vrachtwagens die de wegen blokkeren, terwijl ze daarentegen voordelen voor de hele gemeenschap oplevert.
Seatalk: Wat zou u nog op uw verlanglijst willen zetten?
DG Bertrand: Aan toekomstprojecten geen gebrek. Ze zullen hoofdzakelijk te maken hebben met de uitbreiding van Liège Trilogiport naar Chertal, een potentiële economische zone voor de toekomst. Kortom, Luik positioneren op de Europese vrachtmarkt en er een nieuw Duisburg van maken, een plaats waar je niet omheen kunt wat de Europese logistiek betreft!
Seatalk: Bent u een gelukkige directeur? Wordt u vaak geconfronteerd met problemen die u slapeloze nachten bezorgen?
DG Bertrand: Ja, ik ben gelukkig met de reeds behaalde resultaten, maar ik ondervind ook een zekere frustratie omdat er een gebrek is aan beschikbare haventerreinen. Ik kan geen positief gevolg meer geven aan de toevloed van concessieaanvragen en ben dus beperkt in ontwikkelingsmogelijkheden.
Bedankt, meneer de algemeen directeur!