Reportage uit SeaTalk editie 2

Advionics, een Belgisch bedrijf in volle vaart

Site Advionics in Oostkamp

Wat ooit een productie-eenheid van Siemens voor civiele communicatieapparatuur was, groeide in de loop der jaren uit tot Advionics, een autonoom bedrijf dat zijn eigen hoogtechnologische radarproducten ontwikkelt, vervaardigt, installeert, test en onderhoudt. Jan Bonte is CEO van Advionics – Advanced Avionics Solutions – en praat openhartig met SeaTalk over de lange geschiedenis en ervaring van zijn bedrijf, zijn nieuwste product en zijn visie op de toekomst.

Meer dan 60 jaar ervaring

In wat nu in Oostkamp toepasselijk de Siemenslaan heet, richtte Siemens in 1961 een productie-eenheid voor civiele communicatieapparatuur op. Vanaf 1970 werd de productie gediversifieerd en werd ook elektronica voor militaire toepassingen vervaardigd. Dat waren vaak hoogtechnologische producten die bijzondere productieomstandigheden vereisten. Zo werd in 1993 een cleanroom geïnstalleerd om elektronische componenten met behulp van fijne gouddraadjes onderling te verbinden. Dat gebeurde in het kader van de upgrade van de Belgische F-16’s met het Dassault Carapace ECM-systeem (Electronic CounterMeasures).

Toen Siemens begin deze eeuw onderdelen voor de beveiligde Link 16 communicatie (o.a. voor de F-16 ) en voor de MSSR 2000 I secundaire luchtverkeersleidingsradar begon te produceren, werd het in 2002 door het toenmalige EADS, nu Airbus, overgenomen. Een eerste stap in de richting van een eigen ontwikkelingsafdeling werd in 2011 gezet door enkele ingenieurs voor verdere vorming naar Airbus in München te sturen. In zijn streven naar diversificatie, boorde het bedrijf in de daaropvolgende jaren naast defensie nieuwe marktsegmenten aan: vanaf 2012 begon men met de vervaardiging van onderdelen voor commerciële vliegtuigen van Airbus, in 2014 volgde testapparatuur voor ruimtevaarttoepassingen en in 2016 onderdelen voor hoogfrequente apparatuur voor deeltjesversnellers die o.a. gebruikt worden voor protontherapiekankerbestrijding.

In 2015 verkocht Airbus zijn vestiging in Oostkamp en kreeg ze een nieuwe naam: Advionics. Haar nieuwe eigenaars begonnen al snel samen te werken met o.a. Thales en Intersoft Electronics. Advionics en het Olense Intersoft Electronics waren twee Belgische bedrijven die elkaar aanvulden op het vlak van productie en ontwikkeling. Beiden hadden een jarenlange ervaring in radartechnologie en werkten aan innoverende radarproducten op basis van nieuwe technologieën. In 2016 gingen zij een fusie aan en vormen sindsdien de Intersoft Electronics Group. Die fusie resulteerde in 2019 in een eerste eigen product, een niet-roterende IFF (Identification Friend or Foe) antenne. Datzelfde jaar werd de gekende investeringsmaatschappij Waterland hoofdaandeelhouder van de groep met het oog op een wereldwijde verderzetting van haar groeitraject. Met 230 werknemers is de groep een ervaren, maar toch wendbare en flexibele onderneming, die met haar Amerikaanse poot, Inventive Electronics Inc, ook deze immense markt gaat aanboren.

Jan Bonte CEO Advionics

Jan Bonte, Managing Director en Chief Executive Officer van Advionics.

Advionics op zee

Samen hebben Advionics en zijn voorganger Airbus meer dan 15 jaar ervaring in het produceren, integreren, moderniseren en onderhouden van IFF installaties op schepen van o.a. de Australische, Deense, Egyptische, Finse, Franse en Noorse strijdkrachten. In België mocht het bedrijf in 2007 de mijnenbestrijdingsschepen van de Marine van een transponderinstallatie voorzien.

Y862

De niet-roterende IFF antenne van Advionics werd in de zomer van 2021 succesvol op zee getest aan boord van het Duitse Marineschip Y862 Helmsand. De cilindervormige antenne bevindt zich midscheeps achter de hoofdmast. Zij heeft een diameter van 3,7 m en weegt ongeveer 700 kg.

In 2019 sleepte Advionics een R&D-opdracht van de Duitse Marine in de wacht voor de ontwikkeling van een niet-roterende IFF antenne, inclusief de bouw en het testen van een demonstratiemodel. De werking van de nieuwe antenne is gebaseerd op de L-Band Intelligent Electronic Scanning Array (L-IESA) technologie die samen met Intersoft Electronics werd ontwikkeld. De antenne functioneert in de L-Band (1-2 GHz) waardoor ze een groot bereik (> 200 NM) heeft, ook kleine doelen kan detecteren en niet onderhevig is aan slecht weer. Haar plaatsbepalingen zijn nauwkeurig tot op ≤ 0,1° en ze is compatibel met de civiele en militaire IFF Modes ( o.a. 5 en S ) en ADS-B. Het intelligente besturingssysteem van de antenne voorkomt de degradatie van haar werking bij zware zee en de verzwakking of uitdoving van signalen als gevolg van de meerwegontvangst of multipath propagation, een effect dat optreedt wanneer een signaal de antenne tegelijkertijd rechtstreeks en via weerkaatsing op de zee bereikt.

Het demonstratiemodel van de niet-roterende IFF antenne werd in 2020 op de bedrijfssite in Oostkamp geïnstalleerd voor test- en demonstratiedoeleinden. Deze zomer werd ze aan boord van het Duitse Marineschip Y862 Helmsand succesvol op zee getest in samenwerking met de Wehrtechnische Dienststelle WTD71 van de Bundeswehr in Eckernförde, die gespecialiseerd is in het uittesten van nieuwe maritieme technologieën. Momenteel staat ze in Greding, bij de Wehrtechnische Dienststelle WTD81 voor informatietechnologie en elektronica.

Het demonstratiemodel van de niet-roterende IFF antenne van Advionics op de bedrijfssite in Oostkamp bestaande uit een container voor de operator van de Monopulse Secondary Surveillance Radar MSSR 2000 I met daarop een zes meter hoge toren met de antenne.

Op 7 september ondertekende Advionics samen met hoofdaannemer SAAB een contract met de Bundeswehr voor de levering en het onderhoud tot 2030 van zes niet-roterende IFF antennes. Vier antennes worden op de Brandenburgklasse Type 123 fregatten van de Duitse Marine in het kader van hun mid-life upgrade geïnstalleerd, één dient voor trainingsdoeleinden en één fungeert als demonstratiemodel.

De toekomst

Om de toekomst van het bedrijf te verzekeren, zal Advionics actief blijven in vier diverse marktsegmenten: defensie, commerciële luchtvaart, ruimtevaart en andere hoogfrequent toepassingen. Om zijn rentabiliteit te verhogen, wordt blijvend ingezet op ontwikkeling, productie, installatie en onderhoud van producten bij zowel nieuwe als bestaande klanten. In de nabije toekomst hoopt Advionics zijn ondertussen grondig geteste en door de Duitse Marine aangekochte niet-roterende IFF antenne samen met Thales Nederland te mogen installeren op de nieuwe ASW fregatten die de twee Belgische – de Louise-Marie en de Leopold I – en twee Nederlandse Multipurpose-fregatten van de Karel Doormanklasse zullen vervangen.

Productiehal Advionics

De productiehal voor elektronische componenten en testapparatuur in Oostkamp. Advionics stelt er 160 personen tewerk, waarvan een groot deel in de productieafdeling, maar ook een vijftiental ingenieurs in de ontwikkelingsafdeling.

Auteur: Jos Schoofs
Foto’s: Jos Schoofs & archief Advionics

Advionics NV
Siemenslaan 16
8020 Oostkamp
Naar WEBSITE