Luxe aan boord van de Belgenland
Vier oorlogsjaren lang lag de migrantentrafiek uit Antwerpen stil. Maar in 1919 stond de Rijnkaai terug vol drummende passagiers. De rederij vond al snel haar élan van voor de oorlog terug en breidde haar activiteiten uit naar Hamburg, Danzig en zelfs het Russische Libau. De Belgische passagiers vonden werk in de autofabrieken van Detroit, of als conciërge in de wolkenkrabbers van New York. Anderen hoopten dan weer het boerenbestaan met meer succes verder te zetten. Maar nog geen twee jaar later wijzigde de V.S. haar immigratiebeleid grondig, waardoor het aantal passagiers gestaag daalde.
Toch werd in 1923 het vijftigjarige bestaan van de Red Star Line nog feestelijk gevierd. De nieuwe Belgenland, het grootste schip van de vloot, en op dat moment met zijn drie schoorstenen en restaurant voor haast vierhonderd gasten, één van de meest luxueuze passagiersschepen, deed zijn triomfantelijke intrede in Antwerpen. Het vlaggenschip was meer dan tweehonderd meter lang en bood plaats aan 2 700 passagiers – meer dan de Titanic en haar zusterschepen. Illustere reizigers als Albert Einstein genoten tijdens twee overtochten van de concerten, gespeeld op het klavier van de grand piano aan boord. Wie in 2de klasse reisde, verpoosde in de bibliotheek en verbleef in kamers die ook een hoge graad van luxe kenden. Ook de prachtige Westernland werd in 1930 nog in de vaart genomen. Maar de Great Depression van de jaren ’30, die de V.S. én Europa in een nooit geziene economische crisis stortte bezegelde het lot van de firma. Eind 1934 meerde de Westernland voor de laatste maal aan onder de vlag van de Red Star Line. Daarna werd de rederij in vereffening gesteld. Een Duitse reder nam de overgebleven Westernland en Pennland over, en wanneer de joodse eigenaar vijf jaar later zijn thuisland ontvluchtte, kocht de Holland-Amerika Lijn de beide schepen. De Westernland vond in 1947 haar einde op de schroothoop.
De verhalen van twee miljoen Red Star Line-passagiers herbeleef je vanaf 19 maart 2023 in een megaproductie.