WATERSTOF
Binnen het hele denken rond milieuvriendelijke scheepvaart lijkt vooral waterstof aan populariteit te winnen. Waterstof op zich is echter geen energiebron, maar een energiedrager. Omdat het niet op zichzelf bestaat, moet het worden losgeweekt uit andere componenten waar het een onderdeel van uitmaakt. Water, bijvoorbeeld. Dat wil echter ook zeggen dat het geproduceerd moet worden en daar heb je andere energiebronnen voor nodig.
Dat kunnen fossiele brandstoffen zijn, maar dan kom je op het vlak van milieuvriendelijkheid natuurlijk geen stap verder. Je kan waterstof echter ook winnen via elektrolyse, dat water opsplitst in waterstof en zuurstof. Als je de elektriciteit die je daarvoor nodig hebt kan opwekken via groene stroom, krijg je ook groene waterstof.
Eind 2019 tekenden bagger- en offshore groep DEME, rederij Exmar, energieleverancier Engie, gasnetbeheerder Fluxys, de havens van Antwerpen en Zeebrugge en de promotiegroep WaterstofNet een roadmap uit om projecten uit te werken voor de productie, het transport en de opslag van waterstof als energiedrager.
In maart jl. kondigde de Deense groep Ørsted ‘SeaH2Land de bouw aan van een waterstoffabriek in het gebied van North Sea Port, het bedrijf dat de havens van Gent, Terneuzen en Vlissingen overkoepelt. North Sea Port zelf meldde op 2 juni dat het samen met Fluxys, ArcelorMittal en de federale Minister van Energie Tine Van der Straeten werk zou maken van een netwerk van pijpleidingen.
De haven van Antwerpen gaf aan rederij CMB, voortrekker van het eerste uur voor het gebruik van waterstof, de opdracht om een sleepboot te bouwen die voor 85% kan draaien op waterstof, en diesel enkel als ondersteuning nodig heeft. Het was ook CMB dat in de haven een eerste tankstation bouwde voor zowel schepen als voertuigen. Ook ammoniak, dat eveneens waterstof bevat, alcohol en bio-methaan passeren de revue in de queeste naar groene scheepvaart. Het verhaal moet dus nog beginnen.